
JPK CIT dla estońskiego CIT obowiązki od 2025 roku
Sprawdź czy podatnicy estońskiego CIT mają obowiązek przesyłania plików JPK CIT od stycznia 2025 roku i jakie są terminy wdrożenia.
Zespół Kultura Firmy
Redakcja Biznesowa
Spis treści
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono nowe obowiązki dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące przesyłania plików JPK CIT. Kluczowym pytaniem, które nurtuje przedsiębiorców, jest czy obowiązek ten dotyczy również podatników opodatkowanych estońskim CIT. Warto dokładnie przeanalizować nowe przepisy oraz stanowisko organów podatkowych w tej sprawie.
Wprowadzenie obowiązku przesyłania plików JPK CIT stanowi istotną zmianę w systemie sprawozdawczości podatkowej. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie transparentności i ułatwienie kontroli podatkowej przez organy skarbowe. Jednak specyfika opodatkowania estońskim CIT rodzi uzasadnione wątpliwości co do zakresu stosowania nowych przepisów.
Podatnicy opodatkowani estońskim CIT funkcjonują w odmiennym systemie podatkowym, gdzie nie rozpoznaje się tradycyjnych kategorii podatkowych takich jak przychody podatkowe czy koszty uzyskania przychodów. To sprawia, że interpretacja nowych obowiązków wymaga szczególnej analizy i zrozumienia specyfiki tego rodzaju opodatkowania.
Nowe obowiązki JPK CIT od 2025 roku
Zgodnie z nowo dodanym art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe zostali zobowiązani do prowadzenia tych ksiąg przy użyciu programów komputerowych. Dodatkowo muszą przesyłać te księgi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania lub deklaracji.
Kluczowe elementy nowych przepisów:
- Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych
- Przesyłanie ksiąg w formie elektronicznej do urzędu skarbowego
- Zachowanie określonej struktury logicznej plików
- Dotrzymanie terminów związanych ze złożeniem zeznania podatkowego
Ustawodawca przewidział jednak pewne zwolnienia z tego obowiązku. Zgodnie z art. 9 ust. 1d ustawy o CIT, z obowiązku przesyłania plików JPK CIT są zwolnieni podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie odpowiednich przepisów, z wyjątkiem fundacji rodzinnych. Zwolnienie dotyczy również podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku, którzy nie są obowiązani do sporządzenia określonych deklaracji.
Istotnym wyjątkiem są również podatnicy prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Ta grupa przedsiębiorców nie została objęta nowym obowiązkiem, co wynika z uproszczonego charakteru ich ewidencji księgowej.
Wprowadzone regulacje mają charakter etapowy, z różnymi terminami wdrożenia dla poszczególnych grup podatników. Taki model implementacji ma na celu stopniowe dostosowanie systemu i uniknięcie problemów technicznych związanych z jednoczesnym wdrożeniem dla wszystkich podatników.
Harmonogram wdrażania JPK CIT
Przepisy przejściowe określają precyzyjne terminy, kiedy poszczególni podatnicy po raz pierwszy będą zobowiązani do przesyłania plików JPK CIT. Wdrożenie odbywa się zgodnie z następującym harmonogramem:
- Od 31 grudnia 2024 roku - podatkowe grupy kapitałowe oraz podatnicy z przychodami powyżej 50 milionów euro
- Od 31 grudnia 2025 roku - podatnicy już zobowiązani do przesyłania JPK VAT
- Od 31 grudnia 2026 roku - pozostali podatnicy prowadzący księgi rachunkowe
Zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej, księgi są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy rozpoczynający się po określonych datach granicznych. Od 31 grudnia 2024 roku obowiązek obejmuje podatkowe grupy kapitałowe oraz podatników i spółki niebędące osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym lub obrotowym przekroczyła równowartość 50 milionów euro.
Kwota ta jest przeliczana na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku podatkowego lub obrotowego.
Kolejnym etapem wdrażania jest 31 grudnia 2025 roku, kiedy obowiązek obejmie podatników i spółki niebędące osobami prawnymi, które są już zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT. Ta grupa ma już doświadczenie z podobnymi obowiązkami sprawozdawczymi, co może ułatwić implementację nowych wymagań.
Ostatni etap przypada na 31 grudnia 2026 roku i dotyczy pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi. Ten rozłożony w czasie harmonogram ma na celu stopniowe przygotowanie wszystkich podatników do nowych obowiązków oraz umożliwienie organom podatkowym sprawne wdrożenie systemu.
Specyfika estońskiego CIT
Podatnicy opodatkowani estońskim CIT funkcjonują w specjalnym systemie podatkowym, który znacząco różni się od tradycyjnego opodatkowania podatkiem dochodowym. Główną cechą charakterystyczną tego systemu jest brak rozpoznawania przychodów podatkowych i kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ogólnych przepisów o CIT.
W systemie estońskim CIT podatnicy nie ustalają dochodu ani straty podatkowej według standardowych zasad. Zamiast tego opodatkowanie następuje dopiero w momencie dystrybucji zysków lub innych określonych zdarzeń. To sprawia, że kategorie istotne z punktu widzenia tradycyjnego opodatkowania podatkiem dochodowym nie mają zastosowania.
Główne cechy estońskiego CIT:
- Brak bieżącego ustalania dochodu podatkowego
- Opodatkowanie w momencie dystrybucji zysków
- Prowadzenie pełnych ksiąg rachunkowych
- Sporządzanie sprawozdań finansowych według przepisów o rachunkowości
- Rok podatkowy zgodny z rokiem obrotowym
Zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik opodatkowany estońskim CIT prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości. Sposób prowadzenia ksiąg musi zapewniać prawidłowe określenie wysokości zysku lub straty netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.
Dodatkowo księgi muszą umożliwiać prawidłowe wykazanie w kapitale własnym kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem. Podobnie muszą być wykazane kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
Rokiem podatkowym dla podatników objętych estońskim CIT jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości, zgodnie z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT. To oznacza, że na potrzeby ustalania obowiązków w zakresie przesyłania plików JPK CIT wartość przychodu należy ustalić na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych w poprzednim roku obrotowym.
Stanowisko organów podatkowych
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął jednoznaczne stanowisko w sprawie obowiązków podatników estońskiego CIT w zakresie przesyłania plików JPK CIT. W interpretacji indywidualnej wydanej 10 października 2024 roku (nr 0114-KDIP2-2.4010.364.2024.1.PK) organ podatkowy wskazał, że spółka opodatkowana estońskim CIT ma obowiązek przesyłania JPK CIT, jeśli spełnia określone warunki.
Kluczowym argumentem przemawiającym za objęciem podatników estońskiego CIT nowym obowiązkiem jest przekroczenie limitu przychodów 50 milionów euro. Organ podatkowy podkreślił, że treść art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, poprzez odesłanie do terminu złożenia zeznania lub deklaracji, potwierdza objęcie również podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Kluczowe argumenty Dyrektora KIS:
- Brak wyłączenia podatników estońskiego CIT w przepisach o zwolnieniach
- Odesłanie w przepisach do terminu złożenia zeznania lub deklaracji
- Przekroczenie limitu przychodów jako kryterium decydujące
- Prowadzenie pełnych ksiąg rachunkowych przez podatników estońskiego CIT
Istotnym elementem argumentacji jest również fakt, że w treści art. 9 ust. 1d ustawy o CIT, określającego podatników zwolnionych z obowiązku przesyłania JPK CIT, nie wymieniono podatników opodatkowanych estońskim CIT. Gdyby ustawodawca chciał ich wyłączyć, zostaliby wymienieni wprost w przepisach o zwolnieniach.
Przepis przejściowy art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy nowelizującej odnosi się do podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym lub obrotowym przekroczyła równowartość 50 milionów euro. Organ podatkowy interpretuje ten przepis jako obejmujący również podatników estońskiego CIT.
Dyrektor KIS uznał za niezasadne stanowisko, że skoro podatnik na estońskim CIT nie ustala przychodu podatkowego według ogólnych zasad, to jako podatnik ryczałtu uprawniony jest do rozpoczęcia w późniejszym terminie realizacji obowizku przesyłania JPK CIT. Takie stanowisko powodowałoby, że wszyscy podatnicy korzystający z estońskiego CIT byliby uprawnieni do rozpoczęcia realizacji obowiązku zgodnie z późniejszymi terminami przewidzianymi w ustawie.
Praktyczne aspekty wdrożenia
Dla podatników estońskiego CIT, którzy przekroczyli próg 50 milionów euro przychodów w 2024 roku, obowiązek przesyłania plików JPK CIT rozpoczyna się już od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku. Oznacza to konieczność przygotowania odpowiedniego oprogramowania księgowego oraz procedur eksportu danych.
Kroki wdrożenia JPK CIT dla podatników estońskiego CIT:
- Weryfikacja progu przychodów - sprawdzenie czy przychody bilansowe w 2024 roku przekroczyły 50 milionów euro
- Analiza oprogramowania księgowego - ocena czy obecny system obsługuje generowanie JPK CIT
- Aktualizacja systemów - wdrożenie niezbędnych aktualizacji lub wymiany oprogramowania
- Szkolenie personelu - przygotowanie zespołu księgowego do nowych procedur
- Testy systemu - przeprowadzenie prób generowania i przesyłania plików JPK CIT
- Wdrożenie procedur - ustanowienie procesów związanych z regularnym przesyłaniem danych
- Monitoring i kontrola - zapewnienie ciągłości i prawidłowości procesu
Wartość przychodów dla celów ustalenia obowiązku przesyłania JPK CIT jest ustalana na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych w poprzednim roku obrotowym. Pomimo że spółka na estońskim CIT nie ustala przychodu dla celów podatkowych według podstawowych zasad ustawy o CIT, to bilansowo suma przychodów jest ustalana i ewidencjonowana w księgach rachunkowych.
Podatnicy muszą dostosować swoje systemy księgowe do wymogów technicznych określonych dla plików JPK CIT. Obejmuje to zarówno sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych, jak i możliwość eksportu danych w wymaganej strukturze logicznej.
Istotnym aspektem jest również przygotowanie procedur wewnętrznych związanych z terminowym przesyłaniem plików. Termin przesłania JPK CIT przypada do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowego, co wymaga odpowiedniego zaplanowania działań księgowych i kontrolnych.
Warto również pamiętać o konieczności zachowania dokumentacji i plików w sposób umożliwiający weryfikację przez organy podatkowe. System archiwizacji powinien zapewniać łatwy dostęp do danych historycznych oraz możliwość odtworzenia procesu generowania plików JPK CIT.
Konsekwencje prawne i praktyczne
Niezastosowanie się do obowiązku przesyłania plików JPK CIT może skutkować nałożeniem sankcji podatkowych. Przepisy przewidują odpowiedzialność za nieprowadzenie ksiąg rachunkowych w wymaganej formie elektronicznej oraz za nieprzesłanie ich w określonym terminie.
Podatnicy estońskiego CIT muszą być szczególnie ostrożni przy interpretacji nowych przepisów, ponieważ specyfika ich systemu opodatkowania może rodzić wątpliwości interpretacyjne. Stanowisko Dyrektora KIS jest jednak jednoznaczne i wskazuje na objęcie tych podatników nowym obowiązkiem.
Kluczowe aspekty obowiązku JPK CIT dla estońskiego CIT:
- Obowiązek dotyczy podatników estońskiego CIT z przychodami powyżej 50 milionów euro
- Termin wdrożenia przypada na rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 roku
- Brak wyłączenia podatników estońskiego CIT w przepisach o zwolnieniach
- Konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wymagań
- Potrzeba wdrożenia procedur eksportu i przesyłania danych
Praktyczne wdrożenie nowych obowiązków wymaga współpracy z dostawcami oprogramowania księgowego w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami technicznymi JPK CIT. Wiele systemów księgowych wymaga aktualizacji lub rozszerzenia funkcjonalności o możliwość generowania plików w wymaganym formacie.
Podatnicy powinni również rozważyć przeprowadzenie testów generowania i przesyłania plików JPK CIT przed pierwszym obowiązkowym terminem. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych problemów technicznych i ich rozwiązanie z odpowiednim wyprzedzeniem.
Różnice w stosowaniu przepisów
Specyfika opodatkowania estońskim CIT sprawia, że stosowanie przepisów o JPK CIT wymaga szczególnej uwagi na różnice w prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Pomimo braku tradycyjnych kategorii podatkowych, podatnicy ci prowadzą pełne księgi rachunkowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Kluczową różnicą jest sposób ustalania podstawy opodatkowania, która w systemie estońskim następuje w momencie dystrybucji zysków, a nie na bieżąco jak w tradycyjnym systemie CIT. To jednak nie wpływa na obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiający generowanie plików JPK CIT.
Podatnicy estońskiego CIT muszą zapewnić, że ich systemy księgowe prawidłowo ewidencjonują wszystkie operacje gospodarcze wymagane do sporządzenia sprawozdań finansowych. Dane te stanowią podstawę do generowania plików JPK CIT, niezależnie od specyfiki systemu podatkowego.
Przykład praktyczny:
Spółka stosująca estoński CIT od 2022 roku osiągnęła w 2024 roku przychody bilansowe w wysokości 60 milionów euro. Pomimo że nie ustala przychodów podatkowych według ogólnych zasad CIT, ma obowiązek przesyłania plików JPK CIT od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku, ponieważ przekroczyła próg 50 milionów euro przychodów bilansowych.
Istotne jest również zrozumienie, że obowiązek przesyłania JPK CIT nie zmienia zasad opodatkowania estońskim CIT. Podatnicy nadal będą rozliczać podatek zgodnie z zasadami ryczałtu, ale dodatkowo będą musieli przekazywać organom podatkowym szczegółowe dane księgowe w formie elektronicznej.
Przygotowanie do wdrożenia
Podatnicy estońskiego CIT, którzy zostali objęci obowiązkiem przesyłania JPK CIT, powinni rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych wymagań. Pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy dotychczas używane oprogramowanie księgowe obsługuje generowanie plików JPK CIT w wymaganym formacie.
Jeśli system księgowy nie obsługuje jeszcze funkcjonalności JPK CIT, konieczne może być jego zaktualizowanie lub wymiana na nowszą wersję. Warto skontaktować się z dostawcą oprogramowania w celu uzyskania informacji o planach wdrożenia obsługi JPK CIT oraz terminach udostępnienia odpowiednich aktualizacji.
Plan przygotowań do wdrożenia JPK CIT:
- Analiza obecnego stanu - ocena gotowości systemów i procedur
- Identyfikacja potrzeb - określenie niezbędnych zmian i aktualizacji
- Wybór rozwiązań - decyzja o aktualizacji lub wymianie oprogramowania
- Implementacja zmian - wdrożenie nowych funkcjonalności
- Szkolenia zespołu - przygotowanie personelu do nowych procedur
- Testy i weryfikacja - sprawdzenie poprawności generowanych plików
- Dokumentacja procedur - opracowanie instrukcji i regulaminów wewnętrznych
Ważnym elementem przygotowań jest również szkolenie personelu księgowego w zakresie nowych procedur związanych z generowaniem i przesyłaniem plików JPK CIT. Pracownicy powinni poznać wymagania techniczne oraz procedury kontrolne zapewniające prawidłowość przekazywanych danych.
Podatnicy powinni również przygotować procedury archiwizacji i przechowywania plików JPK CIT. Dokumentacja powinna być dostępna dla organów podatkowych przez okres określony w przepisach oraz umożliwiać weryfikację prawidłowości przekazanych danych.
Rekomendowane jest również przeprowadzenie analizy dotychczasowego sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych pod kątem zgodności z wymaganiami JPK CIT. Może okazać się konieczne wprowadzenie zmian w procesach księgowych w celu zapewnienia kompletności i prawidłowości danych eksportowanych do plików JPK CIT.
Monitoring zmian przepisów
Obszar JPK CIT jest stosunkowo nowy i może podlegać dalszym zmianom oraz uszczegółowieniom w przepisach wykonawczych. Podatnicy estońskiego CIT powinni na bieżąco monitorować publikacje organów podatkowych oraz zmiany w przepisach prawnych dotyczących tego obszaru.
Szczególnie istotne będą interpretacje podatkowe oraz stanowiska organów skarbowych dotyczące specyficznych aspektów stosowania JPK CIT przez podatników estońskiego CIT. Mogą one zawierać dodatkowe wyjaśnienia lub wskazówki praktyczne ułatwiające prawidłowe wypełnienie obowiązków.
Termin wdrożenia | Grupa podatników | Kryterium | Status |
---|---|---|---|
Po 31.12.2024 | Duzi podatnicy | Przychody > 50 mln euro | Obowiązuje |
Po 31.12.2025 | Podatnicy JPK VAT | Obowiązek JPK VAT | Planowane |
Po 31.12.2026 | Pozostali podatnicy | Prowadzenie ksiąg | Planowane |
Estoski CIT | Według progu przychodów | Przychody bilansowe | Jak wyżej |
Źródła informacji do monitorowania:
- Interpretacje indywidualne Dyrektora KIS
- Stanowiska organów podatkowych
- Komunikaty Ministerstwa Finansów
- Publikacje branżowe i profesjonalne
- Orzecznictwo sądów administracyjnych
Warto również śledzić komunikaty i publikacje branżowe dotyczące praktycznych aspektów wdrażania JPK CIT. Doświadczenia innych podatników mogą być cennym źródłem informacji o najlepszych praktykach oraz typowych problemach napotykanych podczas implementacji nowych wymagań.
Podatnicy mogą również rozważyć uczestnictwo w szkoleniach lub konferencjach poświęconych tematyce JPK CIT. Pozwoli to na pogłębienie wiedzy oraz wymianę doświadczeń z innymi przedsiębiorcami stojącymi przed podobnymi wyzwaniami.
Najczęstsze pytania
Tak, podatnicy estońskiego CIT mają obowiązek przesyłania JPK CIT, jeśli ich przychody bilansowe w poprzednim roku obrotowym przekroczyły równowartość 50 milionów euro. Dyrektor KIS potwierdził to stanowisko w interpretacji z października 2024 roku.
Obowiązek rozpoczyna się dla roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku, pod warunkiem przekroczenia progu 50 milionów euro przychodów w poprzednim roku obrotowym.
Próg ustala się na podstawie przychodów bilansowych wykazanych w księgach rachunkowych w poprzednim roku obrotowym, przeliczonych według średniego kursu euro z ostatniego dnia roboczego tego roku.
Nie, jeśli przekroczyli próg 50 milionów euro przychodów, mają obowiązek wdrożenia JPK CIT od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku, niezależnie od stosowanej formy opodatkowania.
Podatnikom grożą sankcje za nieprowadzenie ksiąg rachunkowych w wymaganej formie elektronicznej oraz za nieprzesłanie plików w określonym terminie, analogicznie jak pozostałym podatnikom CIT.
Tak, oprogramowanie księgowe musi obsługiwać generowanie plików JPK CIT w wymaganej strukturze logicznej. Może być konieczna aktualizacja lub wymiana systemu księgowego.
Pliki JPK CIT przesyła się raz w roku, po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowego.
Szczegółowe procedury korekt plików JPK CIT będą określone w przepisach wykonawczych. Podatnicy powinni monitorować publikacje organów podatkowych w tym zakresie.
Zespół Kultura Firmy
Redakcja Biznesowa
Kultura Firmy
Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.
Więcej z kategorii Podatki
Pogłęb swoją wiedzę dzięki powiązanym artykułom od naszych ekspertów

Wakacje składkowe ZUS 2024 - wpływ na świadczenia i zasiłki
Sprawdź jak wakacje składkowe wpływają na zasiłki chorobowe, macierzyńskie i emerytalne. Poznaj zasady zwolnienia ze składek ZUS.

Uwierzytelnienie w KSeF - sposoby autoryzacji i dostępu
Poznaj wszystkie sposoby uwierzytelnienia w KSeF dla osób fizycznych i spółek. Dowiedz się o autoryzacji przez profil zaufany, podpis elektroniczny i tokeny.

Sprzedaż usług z gratisem - kasa fiskalna i VAT
Jak prawidłowo udokumentować sprzedaż usług z gratisem? Kiedy gratis wymaga ewidencjonowania na kasie fiskalnej?

Rejestracja jako podatnik zwolniony z VAT - przewodnik
Dowiedz się kiedy i jak zarejestrować się jako podatnik zwolniony z VAT. Poznaj procedury, formularze i obowiązki.