Ustalenie właściwego ustawodawstwa przez ZUS - procedura

Ustalenie właściwego ustawodawstwa przez ZUS - procedura

Poznaj zasady ustalania właściwego ustawodawstwa przez ZUS dla osób pracujących w kilku krajach UE. Procedury, formularze i wyjątki.

ZKF

Zespół Kultura Firmy

Redakcja Biznesowa

13 min czytania

Ustalenie właściwego ustawodawstwa przez ZUS - procedura

Przepisy unijne regulują kwestie związane z ustalaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie ubezpieczeń społecznych dla osób pracujących lub prowadzących działalność gospodarczą w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii. Zagadnienie to nabiera szczególnego znaczenia w kontekście rosnącej mobilności pracowników i przedsiębiorców, którzy coraz częściej podejmują aktywność zawodową poza granicami swojego kraju pochodzenia.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych odgrywa kluczową rolę w procesie ustalania właściwego ustawodawstwa, stosując zasady koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych obowiązujące w ramach wspólnoty europejskiej. Procedury te mają na celu zapewnienie, że każda osoba podlega ubezpieczeniu społecznemu w jednym konkretnym państwie, unikając tym samym sytuacji podwójnego ubezpieczenia lub braku ochrony ubezpieczeniowej.

Ustalenie właściwego ustawodawstwa przez ZUS ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemów ubezpieczeń społecznych w Europie. Procedura ta zapewnia, że każdy pracownik lub przedsiębiorca wie dokładnie, w którym kraju powinien płacić składki ubezpieczeniowe. Dzięki temu unika się konfliktów kompetencyjnych między różnymi systemami krajowymi

Podstawowa zasada miejsca wykonywania pracy

Fundamentalną regułą stosowaną przy ustalaniu właściwego ustawodawstwa jest zasada miejsca wykonywania pracy, określana również jako lex loci laboris. Zasada ta stanowi, że osoby podlegają ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu w tym państwie, na którego terytorium faktycznie wykonują swoją pracę, niezależnie od miejsca zamieszkania czy siedziby pracodawcy.

Zastosowanie tej zasady oznacza, że pracownik zatrudniony na terytorium jednego pastwa członkowskiego UE automatycznie podlega jego ustawodawstwu ubezpieczeniowemu. Sytuacja ta nie zmienia się nawet wtedy, gdy pracownik mieszka w innym kraju lub gdy jego pracodawca ma zarejestrowaną siedzibę w jeszcze innym państwie członkowskim. Taki mechanizm zapewnia jednoznaczność i przejrzystość w określaniu obowiązków ubezpieczeniowych.

Zasada lex loci laboris ma zastosowanie również do osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek. Przedsiębiorca wykonujący działalność w jednym państwie podlega jego ustawodawstwu ubezpieczeniowemu, bez względu na to, gdzie faktycznie mieszka. Ta sama reguła obowiązuje nawet gdy ma on zarejestrowaną działalność w innym kraju członkowskim

Szczególne regulacje dotyczą również marynarzy, którzy zgodnie z zasadą prawa bandery podlegają ustawodawstwu tego państwa członkowskiego, pod którego banderą pływa statek. Z kolei urzędnicy i funkcjonariusze publiczni podlegają ustawodawstwu państwa, którego administracja ich zatrudnia, niezależnie od miejsca faktycznego wykonywania obowiązków służbowych.

Praktyczne zastosowanie zasady miejsca wykonywania pracy wymaga precyzyjnego określenia, gdzie faktycznie odbywa się praca. W przypadku pracowników biurowych jest to zazwyczaj oczywiste, jednak w sytuacjach bardziej zożonych, takich jak praca zdalna czy wykonywanie obowiązków w różnych lokalizacjach, konieczne może być szczegółowe przeanalizowanie okoliczności każdego przypadku.

Regulacje szczegółowe dla przypadków szczególnych

Sama zasada miejsca wykonywania pracy nie zawsze pozwala na jednoznaczne ustalenie właściwego ustawodawstwa, szczególnie w przypadkach o charakterze transgranicznym. Dlatego przepisy unijne przewidują szereg szczegółowych regulacji mających na celu uniknięcie sytuacji, w której pracownik migrujący podlegałby jednocześnie ubezpieczeniu w więcej niż jednym państwie członkowskim.

Szczególne uregulowania dotyczą przede wszystkim trzech głównych kategorii osób. Pierwszą grupę stanowią pracownicy delegowani, którzy są czasowo wysyłani przez swojego pracodawcę do pracy w innym państwie członkowskim. Druga kategoria obejmuje osoby samozatrudnione, które czasowo przenoszą swoją działalność gospodarczą do innego kraju. Trzecią grupę tworzą osoby, które normalnie wykonują pracę najemną lub prowadzą działalność na własny rachunek w dwóch lub więcej państwach członkowskich jednocześnie.

Regulacje szczegółowe mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Bez tych przepisów wiele osób mogłoby znaleźć się w sytuacji prawnej niepewności, nie wiedząc, w którym systemie ubezpieczeniowym powinny uczestniczyć. Szczegółowe regulacje eliminują również ryzyko podwójnego opodatkowania składkami ubezpieczeniowymi

Każda z tych kategorii wymaga indywidualnego podejścia i zastosowania odpowiednich kryteriów oceny. ZUS, jako instytucja właściwa w Polsce, musi szczegółowo analizować każdy przypadek, biorąc pod uwagę specyficzne okoliczności wykonywania pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej przez daną osobę.

Kategoria osobyGłówne kryteriumMaksymalny okresWymagany formularz
Pracownik delegowanyCzasowe wysłanie24 miesiąceA1
Samozatrudniony delegowanyPodobny charakter działalności24 miesiąceA1
Praca w kilku krajachMiejsce zamieszkaniaBez ograniczeńA1

Ustalenie właściwego ustawodawstwa dla pracownika delegowanego

Delegowanie pracowników do pracy w innym państwie członkowskim UE jest jednym z najczęstszych przypadków wymagających szczególnej procedury ustalania właściwego ustawodawstwa. Sytuacja taka występuje, gdy pracodawca kieruje swojego pracownika do wykonania określonego zadania w jego imieniu na terytorium innego kraju członkowskiego.

Aby pracownik delegowany mógł pozostać w systemie ubezpieczeniowym kraju macierzystego, muszą być spełnione określone warunki. Przede wszystkim przewidywany czas wykonywania pracy za granicą nie może przekraczać 24 miesięcy. Dodatkowo delegowanie nie może mieć charakteru zastępczego - oznacza to, że pracownik nie może być wysłany w celu zastąpienia innej osoby, która wcześniej została delegowana do tego samego zadania.

Procedura delegowania wymaga uzyskania odpowiedniego poświadczenia przed rozpoczęciem pracy za granicą. Pracodawca lub zainteresowana osoba musi wystąpić do ZUS z wnioskiem o wydanie formularza A1 przed planowanym wyjazdem. Formularz ten stanowi oficjalny dowód, że składki ubezpieczeniowe nadal będą płacone w Polsce, a nie w kraju docelowym

W ramach procedury uzyskania poświadczenia delegowania, pracodawca składa do ZUS szczegółowy wniosek wraz z dokumentacją potwierdzającą spełnienie wszystkich wymaganych warunków. ZUS przeprowadza analizę wniosku, sprawdzając czy planowane delegowanie mieści się w ramach przewidzianych przepisami. Jeśli wszystkie warunki są spełnione, ZUS wydaje formularz A1 i przekazuje go wnioskodawcy.

Formularz A1 ma kluczowe znaczenie praktyczne - stanowi on prawny dowód wobec instytucji ubezpieczeniowych kraju, do którego pracownik jest delegowany, że składki ubezpieczeniowe są prawidłowo opłacane w Polsce. Dzięki temu pracownik delegowany nie musi podlegać podwójnemu ubezpieczeniu, co znacznie upraszcza jego sytuację prawną i finansową.

Ważne jest również to, że delegowanie może dotyczyć różnych rodzajów pracy i nie ogranicza się tylko do określonych branż czy zawodów. Może to być zarówno praca fizyczna na budowie, jak i praca biurowa, konsultingowa czy specjalistyczne usługi techniczne. Kluczowe jest spełnienie formalnych warunków delegowania, a nie charakter wykonywanej pracy.

Ubezpieczenie osoby prowadzącej działalność na własny rachunek

Osoby prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek również mogą skorzystać z możliwości czasowego przeniesienia swojej aktywności do innego państwa członkowskiego, zachowując przy tym ubezpieczenie w Polsce. Sytuacja taka określana jest jako samoodelegowanie i podlega podobnym zasadom jak delegowanie pracowników, choć wymaga spełnienia dodatkowych, specyficznych warunków.

Podstawowym wymogiem dla samoodelegowania jest ograniczenie czasowe - przewidywany okres wykonywania działalności w drugim państwie nie może przekraczać 24 miesięcy. Dodatkowo charakter działalności prowadzonej za granicą musi być podobny do działalności wykonywanej w Polsce, co oznacza przynależność do tego samego sektora gospodarczego lub branży.

Samoodelegowanie wymaga wykazania ciągłości prowadzenia działalności w Polsce przez okres co najmniej 2 miesięcy przed jej przeniesieniem za granicę. Krótsze okresy mogą być akceptowane, ale wymagają indywidualnej oceny przez ZUS. Przedsiębiorca musi również udowodnić, że spełnia wszystkie wymogi niezbędne do prowadzenia działalności w Polsce po powrocie

Procedura uzyskania poświadczenia dla samoodelegowania przebiega analogicznie do procedury dla pracowników delegowanych. Osoba prowadząca działalność na własny rachunek składa do ZUS wniosek o wydanie formularza A1, dołączając dokumentację potwierdzającą spełnienie wszystkich wymaganych warunków. W przypadku osób objętych systemem ubezpieczeń społecznych rolników, właściwą instytucją jest KRUS.

Szczególnie istotne jest wykazanie, że działalność prowadzona za granicą będzie miała podobny charakter do działalności macierzystej. ZUS ocenia to kryterium na podstawie kodów PKD, rodzaju świadczonych usług, charakteru klientów oraz innych czynników pozwalających na określenie branżowej przynależności działalności.

Podczas okresu samoodelegowania przedsiębiorca musi zachować wszystkie formalne wymogi związane z prowadzeniem działalności w Polsce. Oznacza to utrzymanie rejestracji, wypełnianie obowiązków sprawozdawczych oraz zachowanie możliwości faktycznego powrotu do prowadzenia działalności po zakończeniu okresu delegowania.

  1. Sprawdź czy spełniasz wymogi dotyczące minimum 2 miesięcy prowadzenia działalności w Polsce
  2. Przygotuj dokumentację potwierdzającą podobny charakter planowanej działalności za granicą
  3. Złóż wniosek o formularz A1 do ZUS przed wyjazdem
  4. Otrzymaj poświadczenie i zachowaj je przez cały okres delegowania
  5. Utrzymuj formalną działalność w Polsce przez cały okres samoodelegowania

Ubezpieczenie marynarzy - specyfika prawa bandery

Sektor żeglugi morskiej podlega szczególnym regulacjom w zakresie ubezpieczeń społecznych ze względu na specyfikę pracy na statkach pływających pod różnymi banderami państwowymi. Podstawową zasadą obowiązującą w tym sektorze jest prawo bandery, zgodnie z którym marynarz podlega ustawodawstwu ubezpieczeniowemu tego państwa, pod którego banderą pływa statek.

Zastosowanie prawa bandery oznacza, że narodowość marynarza, jego miejsce zamieszkania czy miejsce zawarcia umowy o pracę nie mają wpływu na określenie właściwego ustawodawstwa ubezpieczeniowego. Decydujące znaczenie ma wyłącznie państwowa przynależność statku wyrażona przez banderę, pod którą pływa.

Prawo bandery ma swoje uzasadnienie w specyfice pracy morskiej, gdzie statek stanowi swoisty fragment terytorium państwa bandery. Zasada ta zapewnia jednolitość prawną i ułatwia administrowanie ubezpieczeniami społecznymi w branży charakteryzującej się wysoką międzynarodową mobilnością. Marynarz pracujący na polskim statku podlega polskiemu ustawodawstwu niezależnie od swojej narodowości

Przepisy przewidują jednak istotny wyjątek od ogólnej zasady prawa bandery. Jeśli marynarz wykonuje pracę na statku pływającym pod banderą jednego państwa, ale wynagrodzenie otrzymuje od przedsiębiorstwa lub osoby mającej siedzibę w innym państwie, może podlegać ustawodawstwu tego drugiego państwa. Warunkiem zastosowania tego wyjątku jest zamieszkanie marynarza w państwie siedziby płatnika wynagrodzenia.

Ten wyjątek ma szczególne znaczenie praktyczne w przypadku międzynarodowych koncernów żeglugowych, które mogą posiadać statki zarejestrowane w różnych krajach, ale wypłacać wynagrodzenia ze scentralizowanych struktur finansowych. Umożliwia to marynarzom podleganie ubezpieczeniu w kraju, z którym mają silniejsze związki osobiste i zawodowe.

Marynarz mieszkający w Polsce pracuje na statku pływającym pod banderą greckiej, ale wynagrodzenie otrzymuje od polskiej firmy żeglugowej. W takiej sytuacji może podlegać polskiemu ustawodawstwu ubezpieczeniowemu zamiast greckiemu, pod warunkiem że faktycznie mieszka w Polsce i spełnia inne wymagane kryteria.

Ubezpieczenie pracownika zatrudnionego w kilku państwach

Rosnąca mobilność zawodowa sprawia, że coraz więcej osób wykonuje pracę najemną jednocześnie w kilku państwach członkowskich UE. Sytuacje takie wymagają szczególnie precyzyjnego ustalenia właściwego ustawodawstwa, aby uniknąć podwójnego ubezpieczenia lub luk w ochronie ubezpieczeniowej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osobą normalnie wykonującą pracę w kilku państwach członkowskich jest ta, która równocześnie lub na zmianę wykonuje jedną lub kilka odrębnych prac w dwóch lub więcej państwach członkowskich. Praca może być wykonywana w tym samym lub różnych przedsiębiorstwach, dla jednego lub kilku pracodawców.

Przy ustalaniu właściwego ustawodawstwa dla osób pracujących w kilku krajach nie bierze się pod uwagę pracy o charakterze marginalnym. Praca marginalna to taka, która ma niewielkie znaczenie pod względem czasu pracy oraz korzyści ekonomicznych. ZUS ocenia marginalność pracy na podstawie konkretnych okoliczności każdego przypadku

Podstawową zasadą dla pracowników wielokrajowych jest podleganie ustawodawstwu państwa zamieszkania, pod warunkiem że wykonują tam znaczną część swojej pracy. Znaczna część pracy nie oznacza koniecznie największej części, ale część istotną pod względem ilościowym. ZUS przy ocenie bierze pod uwagę przede wszystkim czas pracy i wysokość wynagrodzenia, a w razie potrzeby również inne kryteria.

Praktyczne zastosowanie kryterium znacznej części pracy oznacza, że jeśli osoba pracuje w państwie zamieszkania przez co najmniej 25% ogólnego czasu pracy lub otrzymuje tam co najmniej 25% swojego wynagrodzenia, będzie to wskazywało na wykonywanie znacznej części pracy w tym państwie.

W przypadkach gdy pracownik nie wykonuje znacznej części pracy w państwie zamieszkania, stosuje się hierarchię kryteriów dodatkowych:

  • Państwo siedziby pracodawcy przy zatrudnieniu u jednego pracodawcy
  • Państwo siedziby wszystkich pracodawców, jeśli mają siedziby w tym samym kraju
  • Państwo siedziby pracodawcy inne niż miejsce zamieszkania przy pracodawcach z dwóch krajów
  • Państwo zamieszkania przy pracodawcach z więcej niż dwóch różnych krajów

Ubezpieczenie osoby prowadzącej działalność w kilku państwach UE

Osoby prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek w kilku państwach członkowskich podlegają podobnym zasadom jak pracownicy wielokrajowi, jednak z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorczości. Definicja takiej osoby obejmuje tych, którzy równocześnie lub na zmianę wykonują jeden lub więcej odrębnych rodzajów działalności na własny rachunek w dwóch lub kilku państwach członkowskich.

Podobnie jak w przypadku pracowników, podstawową zasadą jest podleganie ustawodawstwu państwa zamieszkania, pod warunkiem prowadzenia tam znacznej części działalności. Dla przedsiębiorców kryteria oceny znacznej części działalności są jednak bardziej złożone i uwzględniają specyfikę prowadzenia biznesu.

ZUS przy ustalaniu znacznej części działalności na własny rachunek bierze pod uwagę cztery główne kryteria: obrót, czas pracy, liczbę świadczonych usług oraz dochód. Jeśli udział tych kryteriów w państwie zamieszkania jest mniejszy niż 25%, przyjmuje się, że znaczna część działalności nie jest tam wykonywana

W sytuacji gdy przedsiębiorca nie mieszka w kraju, gdzie prowadzi znaczną część działalności, zastosowanie ma koncepcja centrum zainteresowania działalności. Centrum to ustala się na podstawie kilku czynników, w tym miejsca prowadzenia działalności, charakteru działalności oraz zamiarów przedsiębiorcy wynikających z wszystkich okoliczności.

Charakterystyka działalności obejmuje jej zwyczajowy charakter, okres wykonywania oraz liczbę świadczonych usług. ZUS analizuje również stabilność i regularność prowadzenia działalności w poszczególnych krajach, co pozwala na określenie rzeczywistego centrum gospodarczych zainteresowań danej osoby.

Podobnie jak w przypadku pracowników, dla celów ustalania właściwego ustawodawstwa nie bierze się pod uwagę działalności o charakterze marginalnym. Marginalna działalność to taka, która ma niewielkie znaczenie ekonomiczne i czasowe w porównaniu z główną działalnością przedsiębiorcy.

Łączenie pracy najemnej i działalności na własny rachunek

Współczesny rynek pracy charakteryzuje się rosnącą liczbą osób, które jednocześnie wykonują pracę najemną i prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek w różnych państwach członkowskich. Takie sytuacje wymagają szczególnego podejścia przy ustalaniu właściwego ustawodawstwa ubezpieczeniowego.

Podstawową zasadą w przypadku łączenia pracy najemnej z działalnością na własny rachunek jest prymat pracy najemnej. Oznacza to, że osoba taka podlega ubezpieczeniu w tym państwie, w którym wykonuje pracę najemną, niezależnie od miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek.

Zasada prymatu pracy najemnej ma swoje uzasadnienie w większej stabilności i przewidywalności stosunków pracy w porównaniu z działalnością gospodarczą. Praca najemna zazwyczaj charakteryzuje się regularnością, co ułatwia administrowanie ubezpieczeniami społecznymi. Podobnie jak w innych przypadkach, nie uwzględnia się pracy o charakterze marginalnym

Zastosowanie zasady prymatu pracy najemnej wymaga jednak precyzyjnego określenia, która z form aktywności zawodowej ma charakter główny, a która marginalny. ZUS przy tej ocenie bierze pod uwagę czas poświęcany poszczególnym aktywnościom, wysokość uzyskiwanych dochodów oraz regularność ich wykonywania.

W praktyce oznacza to, że osoba pracująca na pół etatu w jednym kraju i prowadząca niewielką działalność gospodarczą w innym kraju będzie podlegała ubezpieczeniu w państwie wykonywania pracy najemnej. Sytuacja może być jednak bardziej skomplikowana, gdy obie formy aktywności mają podobne znaczenie ekonomiczne.

Przedsiębiorca mieszkający w Polsce prowadzi małą działalność konsultingową w Niemczech, ale jednocześnie pracuje na pół etatu w polskiej firmie. Zgodnie z zasadą prymatu pracy najemnej będzie podlegał polskiemu ustawodawstwu ubezpieczeniowemu, pod warunkiem że praca w Polsce nie ma charakteru marginalnego.

Procedura ustalania właściwego ustawodawstwa

Proces ustalania właściwego ustawodawstwa dla osób pracujących lub prowadzących działalność w kilku państwach członkowskich wymaga współpracy między instytucjami ubezpieczeniowymi różnych krajów. Procedura ta ma na celu zapewnienie jednoznacznego i szybkiego ustalenia, które państwo jest właściwe do objęcia danej osoby ubezpieczeniem społecznym.

Osoba, która normalnie wykonuje pracę najemną lub prowadzi działalność gospodarczą w dwóch lub więcej państwach członkowskich, ma obowiązek zgłosić ten fakt do wyznaczonej instytucji w państwie swojego zamieszkania. W Polsce taką instytucją jest ZUS, który pełni rolę koordynatora w procesie ustalania właściwego ustawodawstwa.

Zgłoszenie faktu pracy w kilku krajach powinno nastąpić niezwłocznie po rozpoczęciu takiej aktywności. ZUS na podstawie otrzymanych informacji i dokumentów dokonuje wstępnej oceny sytuacji i określa tymczasowo ustawodawstwo, które powinno mieć zastosowanie. Ta wstępna decyzja ma charakter prowizoryczny do czasu zakończenia procedury konsultacyjnej

Po dokonaniu wstępnego ustalenia, ZUS informuje o swojej decyzji wszystkie zainteresowane państwa, czyli te, w których praca jest wykonywana lub w których znajdują się siedziby pracodawców. Informacja ta zawiera szczegółowe uzasadnienie przyjętego rozwiązania wraz z analizą zastosowanych kryteriów.

Instytucje ubezpieczeniowe innych państw mają dwa miesiące na zakwestionowanie wstępnego ustalenia ZUS. Jeśli w tym okresie nie zgłoszą zastrzeżeń, wstępne ustalenie staje się ostateczne i wiążące dla wszystkich zainteresowanych stron. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń konieczne są dodatkowe konsultacje i uzgodnienia.

Po ostatecznym ustaleniu właściwego ustawodawstwa, instytucja ubezpieczeniowa właściwego państwa niezwłocznie informuje zainteresowaną osobę o tym fakcie. Informacja ta może być przekazana w formie pisemnej lub poprzez wydanie formularza A1, który stanowi oficjalny dowód podlegania ubezpieczeniu w danym państwie.

  • Osoba zgłasza fakt pracy w kilku krajach do ZUS
  • ZUS dokonuje wstępnej analizy i określa tymczasowe ustawodawstwo
  • Informacja o decyzji jest przekazywana do wszystkich zainteresowanych państw
  • Inne instytucje mają 2 miesiące na zgłoszenie zastrzeżeń
  • Brak zastrzeżeń oznacza ostateczność decyzji
  • Właściwa instytucja informuje osobę o ostatecznym ustaleniu

Znaczenie koordynacji systemów ubezpieczeniowych

Opisane rozwiązania prawne służą skoordynowaniu systemów ubezpieczenia społecznego w realiach swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej. Koordynacja ta ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania jednolitego rynku pracy i umożliwienia obywatelom państw członkowskich korzystania z prawa do osiedlania się i pracy na terytorium innych państw członkowskich.

Podstawowym celem koordynacji jest zapewnienie, że mobilność zawodowa nie prowadzi do utraty uprawnień ubezpieczeniowych ani do sytuacji podwójnego ubezpieczenia. Dzięki jasnym zasadom ustalania właściwego ustawodawstwa, pracownicy i przedsiębiorcy mogą swobodnie podejmować aktywność zawodową w różnych krajach, mając pewność co do swojej sytuacji ubezpieczeniowej.

Koordynacja systemów ubezpieczeniowych nie oznacza ich harmonizacji czy ujednolicenia. Każde państwo członkowskie zachowuje autonomię w kształtowaniu swojego systemu ubezpieczeń społecznych. Koordynacja polega na ustaleniu jasnych reguł określających, który system ma zastosowanie w konkretnych sytuacjach transgranicznych

Praktyczne znaczenie koordynacji przejawia się w możliwości zachowania ciągłości ochrony ubezpieczeniowej przy zmianie miejsca pracy czy prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby migrujące zawodowo nie tracą uprawnień nabytych w jednym państwie przy podejmowaniu aktywności w innym kraju, co znacznie ułatwia mobilność zawodową.

System koordynacji opiera się na kilku fundamentalnych zasadach, w tym zasadzie równego traktowania, zasadzie zachowania nabytych uprawnień oraz zasadzie sumowania okresów ubezpieczenia. Te zasady wspólnie tworzą spójny system ochrony prawnej dla osób korzystających z swobody przepływu w ramach UE.

Rozwój gospodarki cyfrowej i nowych form pracy, takich jak praca zdalna czy platformowa, stawia przed systemem koordynacji nowe wyzwania. Tradycyjne kryteria ustalania właściwego ustawodawstwa mogą wymagać adaptacji do zmieniających się realiów rynku pracy, co jest przedmiotem bieżących prac na poziomie unijnym.

Najczęstsze pytania

Jak długo może trwać delegowanie pracownika do innego kraju UE?

Maksymalny okres delegowania pracownika wynosi 24 miesiące. Po przekroczeniu tego okresu pracownik automatycznie podlega ustawodawstwu kraju, w którym wykonuje pracę. Ważne jest również, że delegowanie nie może mieć charakteru zastępczego - pracownik nie może być wysłany w celu zastąpienia innej delegowanej osoby.

Czy osoba prowadząca działalność w kilku krajach UE musi płacić składki we wszystkich tych krajach?

Nie, zasady koordynacji systemów ubezpieczeniowych zapewniają, że każda osoba podlega ubezpieczeniu tylko w jednym państwie członkowskim. ZUS ustala właściwe ustawodawstwo na podstawie miejsca zamieszkania i miejsca wykonywania znacznej części działalności, a składki są płacone wyłącznie w jednym kraju.

Co to jest formularz A1 i kiedy jest wymagany?

Formularz A1 to oficjalny dokument poświadczający, że dana osoba podlega ubezpieczeniu społecznemu w określonym państwie członkowskim. Jest wymagany przy delegowaniu pracowników, samoodelegowaniu przedsiębiorców oraz w innych sytuacjach pracy transgranicznej. Formularz wydaje ZUS po sprawdzeniu spełnienia wszystkich wymaganych warunków.

Jak ZUS określa, czy działalność ma charakter marginalny?

ZUS ocenia marginalność działalności na podstawie jej znaczenia pod względem czasu oraz korzyści ekonomicznych. Bierze pod uwagę takie czynniki jak czas poświęcany działalności, wysokość uzyskiwanych dochodów, regularność wykonywania oraz porównanie z główną formą aktywności zawodowej danej osoby.

Ile czasu mają inne kraje na zakwestionowanie decyzji ZUS o właściwym ustawodawstwie?

Instytucje ubezpieczeniowe innych państw członkowskich mają dokładnie 2 miesiące na zgłoszenie zastrzeżeń do wstępnego ustalenia dokonanego przez ZUS. Jeśli w tym okresie nie zgłoszą zastrzeżeń, decyzja ZUS staje się ostateczna i wiążąca dla wszystkich zainteresowanych stron.

ZKF

Zespół Kultura Firmy

Redakcja Biznesowa

Kultura Firmy

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi